Matura
Egzamin maturalny w 2025 r.
Możliwość rezygnacji z maturalnego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na maturze 2025 dla uczniów technikum
Jeżeli uczeń/absolwent zdał egzamin zawodowy z drugiej kwalifikacji oraz ma zdaną pierwszą kwalifikację (czyli ma zdane obie kwalifikacje) to uczeń/absolwent może zrezygnować z przystąpienia do egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego lub przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym.
Rezygnacja składana jest w sekretariacie szkoły ul. K. Osińskiej 8, na (Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego w 2025 r. – ZAŁĄCZNIK 5c)
do procedur maturalnych w terminie do 22.04.2025 r.
Jeżeli uczeń nie zrezygnuje ze zdawania egzaminu maturalnego z przedmiotu/przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym, to aby zdać całą maturę, musi przystąpić do egzaminu z przedmiotu dodatkowego zadeklarowanego w deklaracji maturalnej, ale osiągnięty wynik nie wpływa na zdanie egzaminu maturalnego.
Deklaracje na maturę w maju 2025 r.
Uczniowie klas maturalnych w roku 2024-2025 składają e-deklarację tylko w formie elektronicznej do dn. 07.02.2025 r. w systemie ZIU na stronie internetowej: https://ziu.gov.pl/login Informacje na temat wypełniania przekazane zostały w wiadomości dziennika Librus.
Logowanie do ZIU jest możliwe przy użyciu loginu i hasła otrzymanego od dyrektora szkoły lub dyrektora OKE lub przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej.
Link do Instrukcji składania i przyjmowania e-deklaracji: Instrukcje składania i przyjmowania e-deklaracji
Absolwenci składają deklarację tylko w jednej postaci – papierowej w sekretariacie szkoły albo elektronicznej również do dnia 7 lutego 2025 r.
Deklarację w postaci elektronicznej (e-deklarację) zdający może wypełnić i złożyć w Zintegrowanym Interfejsie Użytkownika (ZIU) na stronie internetowej: https://ziu.gov.pl/login.
Jeżeli wraz z deklaracją zdający składa inne dokumenty, np. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zaświadczenie lekarskie, opinię poradni psychologicznopedagogicznej, świadectwo ukończenia szkoły, dyplom zawodowy itd., i chce złożyć e-deklarację, wówczas zobowiązany jest przygotować wyraźny skan każdego dokumentu i przesłać te pliki (skany) jako załączniki do deklaracji. W e-deklaracji jest również zobowiązany złożyć oświadczenie o zgodności skanów z papierowymi oryginałami dokumentów, które załącza do deklaracji.
Absolwent danej szkoły (sprzed 2025 r.) może wystąpić do dyrektora tej szkoły z wnioskiem o nadanie loginu i hasła do ZIU (załącznik 5a) do 15 stycznia 2025 r. Dyrektor szkoły przekazuje login i hasło w terminie 7 dni roboczych od otrzymania wniosku od absolwenta na adres korespondencyjny lub adres e-mail wskazany przez zdającego we wniosku.
- Uwaga: Każdy absolwent ma obowiązek upewnić się, czy nie dotyczy go obowiązek wniesienia opłaty za egzamin
Komunikaty dyrektora CKE:
- Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego w 2025 r. – ZAŁĄCZNIKI w wersji edytowalnej
- Komunikat o harmonogramie egzaminów w 2025 r.
- Informacja dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2024 r. dotycząca adresu strony internetowej, na której można złożyć deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego w postaci elektronicznej
- Komunikat o dostosowaniach egzaminu maturalnego w 2025 r.
- Komunikaty w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języków mniejszości narodowych, języka łemkowskiego i języka kaszubskiego w 2025 r.
- Komunikat o materiałach i przyborach pomocniczych w 2025 r.
- Komunikat o egzaminie maturalnym z informatyki w 2025 r.
- Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego w 2025 r.