• S6
  • S2

logoszkoly

Srebro2019

Projekt z Niemcami „Jugendarbeitslosigkeit in Deutschland und  Polen”

„Problem bezrobocia wśród młodych ludzi w Niemczech i Polsce”

W dniach 5-11.03.2016r. w naszej szkole realizowany był projekt z zaprzyjaźnioną szkołą Georg-Mendheim-Oberstufenzentrum z Niemiec. To już trzeci rok naszej współpracy, która z roku na rok układa się coraz lepiej. Z Niemiec przyjechało do nas 12 uczniów pod opieką 2 nauczycieli. Z naszej szkoły udział wzięło 12 uczniów z klas: 1L, 2A, 2L, 3A i 3C. Koordynatorami projektu były: Iwona Kaczorek, Wioletta Wyrębek i Wioletta Pieńkowska.

Przebieg projektu

05.03.2016r. - sobota

O godz.17.04 odebraliśmy z dworca PKP grupę uczniów i nauczycieli z Niemiec. Udaliśmy się z nimi na naszą szkolną stołówkę, gdzie goście zjedli kolację. Po kolacji odwieźliśmy ich do hotelu „Malutki”, gdzie się zakwaterowali.

06.03.2016r. - niedziela

O godz.8.00 wyjechaliśmy do Warszawy. W autobusie było wesoło, śpiewaliśmy razem piosenki. Grupy polska i niemiecka szybko znalazły wspólny język. Miał być nim wprawdzie niemiecki, ale pojawiał się również angielski i oczywiście pomocna w takich sytuacjach „mowa ciała”. Zwiedzanie Warszawy zaczęliśmy od Starówki. Pokazaliśmy naszym kolegom: Kolumnę Zygmunta, Grób Nieznanego Żołnierza, Pomnik Adama Mickiewicza i Uniwersytet Warszawski. Czas wolny spędziliśmy w Centrum Handlowym „Arkadia”, a na koniec zwiedzaliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Nasza stolica zrobiła na naszych gościach duże wrażenie. Po powrocie wszyscy byli zmęczeni, ale zadowoleni. Jedyne co nam tego dnia nie dopisało to pogoda, ponieważ cały dzień padał deszcz.

07.03.2016r. -  poniedziałek

Dzień zaczęliśmy od pokazania szkoły niemieckim uczniom,  którzy z zaciekawieniem oglądali nasze sale lekcyjne. Następnie odbyły się gry integracyjne. W południe wybraliśmy się z wizytą do władz miasta Siedlce. W bardzo przyjaznej i serdecznej atmosferze (przy pysznym, polskim cieście) wysłuchaliśmy przemówienia pana prezydenta Wojciecha Kudelskiego, pani Mariny Buchmann oraz pani dyrektor Jolanty Duk. Następnie pokazaliśmy naszym gościom Siedlce: Pomnik Jana Pawła 2, Kościół Św. Stanisława, Pałac Ogińskich oraz Katedrę. Po powrocie do szkoły niemieccy uczniowie nauczyli nas popularnego w Niemczech tańca. Następnie na zajęciach warsztatowych podzieleni na grupy tworzyliśmy CV oraz podania o pracę. Uczniowie prezentowali informacje na temat rynku pracy w Polsce.

08.03.2016r. - wtorek

Tego dnia z samego rana udaliśmy się do miejscowego Urzędu Pracy, gdzie przedstawiono nam zadania Urzędu. Mogliśmy również sprawdzić, do jakiego zawodu najlepiej pasujemy. Po powrocie do szkoły uczniowie ekonomika pokazywali prezentację na temat rozmowy kwalifikacyjnej, przedstawialiśmy symulacje takich rozmów oraz prezentowaliśmy w co należy się ubrać i jak wyglądać. Dodatkowo chłopcy z obydwu grup pozytywnie zaskoczyli wszystkie kobiety, składając im życzenia i wręczając kwiatki z okazji Dnia Kobiet. Po warsztatach wybraliśmy się do Muzeum Diecezjalnego, gdzie obejrzeliśmy jedyny w Polsce obraz El Greco – „Ekstaza św. Franciszka” i inne interesujące eksponaty. Kolację zjedliśmy w restauracji „Kochanówka”, gdzie mogliśmy pochwalić się naszymi tradycyjnymi daniami, takimi jak rosół oraz pierogi.

09.03.2016r. – środa

Z samego rana wybraliśmy się na wycieczkę krajoznawczą do Kazimierza Dolnego.  Spacerowaliśmy po historycznym rynku w centrum miasta oraz podziwialiśmy pobliskie kamienice. Zwiedziliśmy ruiny zamku oraz weszliśmy na górę Trzech Krzyży, aby podziwiać tutejsze krajobrazy. Widzieliśmy historyczne kamienice oraz kościół Jana Chrzciciela i Św. Bartłomieja Apostoła. Z ogromnym zaciekawieniem słuchaliśmy legendy o kogutach oraz poznaliśmy historię tego miasta. Pełni niezapomnianych wrażeń i wspomnień wróciliśmy do Siedlec.

10.03.2016r.

Dzisiejszy dzień był pełen atrakcji. Był niestety także pożegnaniem z naszymi wspaniałymi gośćmi z Niemiec. Jak codziennie obyły się warsztaty związane z tematyką projektu, podczas których porównaliśmy problem bezrobocia w Polsce i w Niemczech. Mówiliśmy też o dualnym systemie kształcenia zawodowego, który obowiązuje w Niemczech. Uczniowie z partnerskiej szkoły  podzielili się z nami swoimi opiniami na ten temat. Na zakończenie pobytu przygotowaliśmy konferencję podsumowującą nasz wspólny projekt. Zaprezentowaliśmy dla naszych gości bajkę w języku niemieckim pt. „Czerwony Kapturek”, rozmowy kwalifikacyjne oraz piosenkę „Remedium”. Nasi partnerzy zaprezentowali poezję w języku polskim i zaśpiewali „Odę do radości”. Po uroczystości pojechaliśmy do Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach, gdzie spędzaliśmy wspaniale czas przy ognisku biorąc udział w różnego rodzaju zabawach. Następnie zjedliśmy pyszną kolację pożegnalną, na której serwowane były przepyszne polskie pierogi.

11.03.2016r.

Wcześnie rano podsumowaliśmy projekt, wskazując jego zalety dla obu szkół. Padały też pomysły tematu na kolejny projekt w przyszłym roku szkolnym. Prawdopodobnie będzie to szeroko rozumiana ekologia. Tuż po śniadaniu o godz. 8.18 nasi goście udali w drogę powrotną do Niemiec. Staliśmy na peronie do momentu, aż pociąg zniknął nam z oczu. Jesteśmy pewni, że nasza przyjaźń nie skończyła się wraz z ich wyjazdem i czekamy z niecierpliwością na wyjazd do Niemiec, który odbędzie się w październiku br.

технология укладки паркетной доски на клейцена на видеокамеруPiano косметикаукраина безвизовый