• S6
  • S2

logoszkoly

Srebro2019

Projekt "Żyć w zgodzie z naturą - ale jak?"

"Nachhaltig leben - aber wie?"

8 - 14.10.2016r.

8 października - dzień, na który uczniowie czekali od ponad pół roku, godziny spędzone w pociągu, setki kilometrów, by osiągnąć cel. Po długiej podróży spotkaliśmy wreszcie naszych przyjaciół z Niemiec. Po zakwaterowaniu w schronisku młodzieżowym w Oranienburgu spędziliśmy miło czas, ponieważ nasi koledzy przygotowali dla nas uroczystą kolację powitalną w tym grilla, podczas której mogliśmy porozmawiać i bliżej się poznać. Była to też dobra lekcja języka niemieckiego i angielskiego oraz praktyczne wykorzystanie tych języków w konwersacjach z grupą niemiecką.

9 października - Drugi dzień naszego pobytu w Niemczech zaczęliśmy wcześnie, zjedliśmy śniadanie, a następnie udaliśmy się na zwiedzanie Berlina. Zaczęliśmy od Muru Berlińskiego, którego ciekawą i smutną historię opowiadał nam przewodnik w języku angielskim. Następnie podziwialiśmy Bramę Brandenburską, Reichstag i centrum miasta. Po obiedzie kontynuowaliśmy zwiedzanie Berlina specjalnym autobusem turystycznym. Mieliśmy okazję obejrzeć muzea, ambasady wielu krajów z całego świata i wiele innych zabytków.

10 października - Trzeci dzień naszego pobytu spędziliśmy w szkole Georg-Mendheim Oberstufenzentrum. Zostaliśmy tam powitani przez pana dyrektora Dr. Jürgena Ganzera, który opowiedział o kierunkach kształcenia placówki. Po krótkim zapoznaniu oprowadzono nas po szkole. Mieliśmy okazję wziąć udział w lekcji języka niemieckiego i angielskiego. Następnie wraz z częścią grupy niemieckiej zwiedziliśmy Oranienburg. Po posiłku wróciliśmy do szkoły, gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach warsztatowych tworząc wspólne projekty w postaci plakatów i prezentacji multimedialnych.

11 października – Czwartego dnia pobytu wybraliśmy się do stolicy Brandenburgii - Poczdamu. Zwiedziliśmy tam rezydencję księcia Wilhelma i jego żony Cecylii. Budynek ten był kreowany na wzór angielskiej rezydencji wiejskiej. Zasłynął on jako miejsce Konferencji Poczdamskiej, w której brali udział: Józef Stalin, Harry Truman i Winston Churchill. Następnie mieliśmy czas wolny, podczas którego zwiedzaliśmy to piękne miasto, a zwłaszcza dzielnicę Holenderską. W czasie integracji z niemiecką grupą mieliśmy okazję spróbować regionalnych potraw. Po mile spędzonym dniu wróciliśmy do schroniska młodzieżowego.

12 października - W środę odbyła się oficjalna konferencja podsumowująca nasz projekt. Tematem prezentacji była ochrona środowiska „ Żyć w zgodzie z natura – ale jak?”. Uczniowie z Niemiec przedstawili wyniki swojej pracy w formie krótkich scenek w języku polskim. Prezentacji towarzyszyła muzyka, niemieccy uczniowie grali na keyboardzie oraz na kontrabasie. Najważniejszym punktem konferencji było podpisanie umowy partnerskiej między naszymi szkołami - GMOSZ oraz naszym ZSP nr 2 przez panią dyrektor Jolantę Duk oraz pana dyrektora Jürgena Ganzera. Następnie polscy uczniowie przedstawili bajkę pt. "Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" w języku niemieckim. Po konferencji wszyscy udali się na obiad. Wieczór wszyscy uczniowie z obu grup spędzili wesoło, grając w kręgle w jednej z restauracji w Oranienburgu.

13 października - Tego dnia mieliśmy okazję ponownie znaleźć się w Berlinie, ponieważ w Oranienburgu wykopano i unieszkodliwiono dwie 500-kilogramowe bomby z czasu II wojny światowej. Mieliśmy okazję zwiedzić Uniwersytet Humboldta oraz Bibliotekę Uniwersytecką im. braci Jakuba i Wilhelma Grimm. Następnie udaliśmy się na Alexanderplatz, gdzie mieliśmy okazję do zrobienia zakupów w  Centrum Handlowym „Alexia”. Podczas wieczornego spaceru po Berlinie podziwialiśmy nocny pokaz świateł, który odbywa się raz do roku i ma miejsce w październiku. Mieliśmy szczęście podziwiać grę świateł na najbardziej znanych obiektach Berlina jak Fernsehturm (wieża telewizyjna), Katedra Niemiecka (Deutscher Dom) czy Uniwersytet Humboldta.

14 października - Dzień zaczęliśmy bardzo wcześnie. Szybkie śniadanie, a następnie przejazd na dworzec w Oranienburgu. Tam czekali na nas koledzy ze szkoły niemieckiej. Pożegnaniom nie było końca i nie obyło się bez łez. Chwile wspomnień mieszały się z planami na przyszłość. Wyruszyliśmy w drogę powrotną z mocnym postanowieniem dalszej współpracy. Z jednego pociągu przesiedliśmy się w Berlinie do kolejnego, tym razem już prosto do Warszawy. Cała podroż minęła nam spokojnie. Z każdym kilometrem coraz bardziej tęskniliśmy za naszymi przyjaciółmi. I chociaż dobrze jest wrócić do domu, to czas spędzony w Niemczech okazał się być stanowczo za krótki.

фото укладка ламината

сколько стоит ноутбук в америке